神経科学
こんな時代なので
精神療法という
まったく心理の領域の出来事を
神経科学でどこまで説明できそうかという問題については
興味がわく
還元主義的方法論からすれば
当然神経細胞の働きに還元されるべき事なのである
しかしながら
たとえば
ある人の名前を思い出すとして
どこにどのように記憶されてあるものか
どのように想起するものか
その程度のことさえまだ科学になっていない
記憶のかけらはどこにどのように収納されているのか
判断の原型はどこでどのように発動しているのか
科学になっていない
そのことを残念に思うが
科学になるだろう時の概略を想像してみることもできる
そのことの楽しみはある
教育分析
そのことも人間の心理を考える上でなかなかよい材料になると思う
人間とは徹底的にそのような存在なのである
The Neuroscience of Psychotherapy: Building and Rebuilding the Human Brain
For years, the brain has been viewed as a relatively static entity, determined by the interaction of genetic preprogramming and early childhood experience.
In contrast to this view, recent theoretical perspectives and technological advances in brain imaging have revealed that the brain is an organ continually built and re-built by one's experiences. We are now beginning to learn that many forms of psychotherapy, developed in the absence of any scientific understanding of the brain, are supported by neuroscientific findings.Louis Cozolino's The Neuroscience of Psychotherapy illustrates in a clearly written and accessible way how the brain's architecture is related to the problems, passions, and aspirations of human beings. As Cozolino so eloquently argues, all forms of psychotherapy-from psychoanalysis to behavioral interventions-are successful to the extent to which they enhance change in relevant neural circuits.
Beginning with an overview of the intersecting fields of neuroscience and psychotherapy, this book delves into the brain's inner workings, from basic neuronal building blocks to complex systems of memory, language, and the organization of experience. It continues by explaining the development and organization of the healthy brain and the unhealthy brain. Common problems such as anxiety, trauma, and codependency are discussed from a scientific and clinical perspective. Cozolino concludes by introducing the emerging paradigm of the psychotherapist-as-neuroscientist and presents some practical applications of neuroscience to psychotherapy. Throughout the book, the science behind the brain's workings is applied to day-to-day experience and clinical practice.
Written for psychotherapists and others interested in the relationship between brain and behavior, this book encourages us to consider the brain when attempting to understand human development, mental illness, and psychological health.
About the Author
The Neuroscience of Human Relationships: Attachment And the Developing Social Brain (Norton Series on Interpersonal Neurobiology)
The Neuroscience of Psychotherapy: Healing the Social Brain
On Learning from the Patient
On Learning from the Patient
Patrick CasementFurther Learning from the Patient: The Analytic Space and Process [Paperback]
私は妄想症であるという陳述
これは「私は嘘つきである」という自己言及陳述と同じではない
私は一部分は妄想症であると正確に判断できる自分が一部分いる
との意味であるかもしれないし
自己言及的に
「私は妄想症である」という妄想症に支配されているとの事態も考えられる
私は妄想症であると語り、全くパラドックスに陥らない場合もたくさんある
妄想は妄想、それを判断する部分は判断する部分
なぜ訂正しないかは謎だけれど、これが自分の妄想だと思っているので訂正しないのかもしれない
Introducing Cognitive Analytic Therapy. Principles and Practice By Anthony Ryle & Ian B. Kerr
Ryleさんも、いったいなんだってーの、何も関係ないでしょ、と食いついた
どういう評価であれCATということばをこれだけ反復して使いまくってくれているのは
書評を依頼された人としてある種、誠実なのかもしれない
たいてい、中身なんか読まない
CATという文字だけ頭に残る
パブロフを持ち出しても持ち出さなくても
過去に形成された行動思考パターンが繰り返される
意識化されないものは反復して行動化される
というだけの話で
まったく平明な話である
問題を探り出す部分では精神分析的な手法が役に立つし
それを訂正するなりする場合には認知療法の手法が役に立つ
日記を書き
問題に焦点を当て
だんだん良くなって
最後にお手紙を書きましょうというのだそうだ
書くことが好きな人には向いていると思う
ソフトを更新しなければならないとき
PCを使っていて
ソフトを更新しなければならないことがある
そのソフトを20年使ってきたのに更新しなければならないとすれば
たぶん環境と適合しなくなっているせいだと思う
新しいソフトならば間違いもあるが
代々使ってきたソフトにそんなに間違いはない
ただ道路は歩行者は右側通行とか赤は止まれとか
そのレベルのルールに変更があった場合は
やはりソフトの変更が必要になる
そのような意味でのソフトの変更をCBTは担当する
BSキーが効かないから
しばらくDelキーで何とかするとか
操作法の話だ
それもCBTの範囲内のことだ
全体として一番大きな要因はやはり環境が変化することである
たとえば虫などは環境変化にたいしてDNA変化で対応している
人間は脳に乗せているソフトの変更だけで乗り切ることができる
それが原則である
しかしそれができないこともある
そこでソフトの変更を一緒に考えることになる
ーーーーー
ハードとソフトを分別して述べているのだが
PCならばソフトはハードディスクに情報として収録されている
脳の場合はどこにどのような形でソフトの情報が収録されているのかと考えると
ハードとの区別はやや曖昧になる
いずれにしても環境に対する曖昧な部分があるから
日本語でも英語でも学習できるわけだ
ハードとしては普遍文法が組み込まれていて
そこに各種言語が乗せられる
そのようなイメージ
そしてどこが壊れているのか調べることになる
思ったことは書けない
思ったことが書けないブログ
どうでもいいことしか書かないブログ
でも
わかっている人が読めば
あの事はこうだったのかと
分かるブログ
ややこしくてかなわん
不幸のきっかけと本当の不幸
捻挫したのがきっかけで
肥満となり
結果として認知症になったとか
雨に降られたのがきっかけで
風邪を引き
肺炎になったことにされて
そのまま死んだとか
ただ雨に降られただけなのに
汝自身を知れ-3
汝自身を知れという場合に
個人的に第一はやはり精神分析だと思う
精神分析がいかにして治療であるかは
かなり問題がある
治療の総体としては
CBTがやはり第一の大河となっていると思う
普通に考えたら
精神分析で原因、症状を知り
CBTで治療するのが合理的であると思う
汝自身を知れ-2
汝自身を知れ
なんて言われるくらいの場面では
はっきり言うのも面倒くさいが
ちょっと点検してみたほうがいいよ
というくらいの意味になる
自分自身についての不都合な真実について認識したらどうかということで
まるで認知療法の変形である
認知療法の寛大なところは
あなたが思い込んでいるよりも現実は悪くないですよと
懇切丁寧に何度でも教えることだ
別の方法がありますよと
なんどでも教えてくれる
あなたが思い込んでいるより現実は悪いですよという話は告知とかそんなことになる
治療法とも言えない
賢い人はそんなことをしたら逆恨みされると知っているのでなるべく回避する
知らないほうが幸せなんだろうなと
思うこともしばしばである
結局、言わない
汝自身を知らなくて良い
どうせみんな死ぬんだし
正確な認識なんて保証もないわけだし
少しの間でも幸せならそれでいいのだろう
愚かさに応じて幸せでいれば良い
賢さのゆえに不幸せになるのも仕方がない
ーーー
しかし愚かであるがゆえに幸せということがあるものだろうか
また賢いがゆえに不幸せであるということがあるものだろうか
汝自身を知れ
自分自身を知ることは難しい
鏡を見れば分かりそうなものだけれど
たいていは「この鏡が歪んでいる」と思うものだ
ということは鏡によって歪められていない
本当の自分の姿を知っているということになるのだろうか
そして長い間見続けていると歪んだ顔が当たり前になり
美しくさえ思えてくる
恐ろしいことだ
そして自分に似た要素を持つ他人を好きになる
電車で見かける夫婦や恋人たちのどことなく似ている顔つき
ナルシスは池に映る自分に恋をする
もう自分の顔が歪んでいるとも鏡が歪んでいるとも
考えなくなっている
大抵の場合は両方が歪んでいるのだが
平凡な幸せのためには
何も知らないほうがいい
ところがそんななかで
白雪姫の継母の鏡は無慈悲に真実を告げる
誰も幸せにならない真実
白雪姫の継母の鏡は「声」で真実を告げる
その声の主は誰か
声の主は社会である
人間は社会の中に生きることなく
ただ自分と向き合っているだけのとき
途方もなくナルシストである
二人でいる時も自己愛を備給しあうだけで基本的にナルシストである
三人になったとき
この人は自分ともう一人とどちらが好きなのだろうと
疑念がわく
この意味での嫉妬は基本的に重要である
ある人から見て、私はもう一人より上なのか下なのか
この人には自分ともう一人がどのように見えているのだろうかと想像を始める
その想像の総体が社会である
ここでいう社会とは自由平等で一人が一票の民主主義社会ではない
社会科で習う社会ではない
想像上の嫉妬と優越感の総体
その中に自分というものが位置づけられる
ある種の座標軸
動物行動学では順位性社会を説明して
それを社会の原型とする
それも強力な説明である
しかしそれを原型として
そこからどの程度妄想的に離れるかが人間のありようである
自意識というものを持たない場合は
動物行動学の原理が原理となるのかもしれない
しかし自意識はそれを修飾してさらには逸脱してゆく
逸脱した自意識が見事に同期して集団として機能している
そこが奇跡だと思う
法というものをなぜ認め合っているかといえば
ほぼ全ては恐怖のためだと思うが
極めて一部は、このようにして生成された個人内部の社会が、集団に共有されるとみなされる部分があり
それを法とみなしているものだろう
分析認知療法 Anaiytic-cognitive therapy ANCOT
精神的な困難の原因を探るとして二つの大きな柱は
精神病理学と精神分析学だと思う
器質性の疾患については精神病理学
心因性の疾患については精神分析学
がまずもっとも蓄積があり説得力もある
PCの不具合の時にハードの問題なのかソフトの問題なのかと
考えるのと似ているとたとえとして用いてもよいかも知れない
問題がソフトにあるならばパッチを当てたりバージョンアップすればいいことだ
それに相当するのが認知行動療法である
したがって
個人的な結論としては
1.まず問題がハードなのにあるのかソフトにあるのか見極める
2.ハードの問題ならば第一に薬剤が大切である
3.ソフトの問題ならば薬剤を開始すると共に、精神分析で原因を見極めて
認知行動療法でソフトを改善、バージョン・アップすれば
解決するだろうと思う
ーーー
イギリスのしょぼい流派が自分たちのことを
cognitive-analytic therapy と自称しているのだが
多くの弱小流派と同じで
認知行動療法と同じくらい効くと言い張っている
なぜかいずれも認知利用法と同じく16回で治ると言い張る
みんな同じからくりでみんな同じようにしょぼい
いい治療法部分はおおかた認知行動療法が取ってしまったので
仕方がないと思われる
しかしそのことを確認するためにも
認知分析療法の文献を集めて読む羽目になっている
読んでみると、ほかのインチキ流派よりは少しはまともで、まともである故に
穏当な意見しか言えず、従って埋没してゆくようである
ーーーー
誰がどう考えても
ソフトの不具合ならば
精神分析で原因を探り
認知療法でソフトの手直しをすればいいに決まっているので
個人的に「分析認知療法」と名前を付けて研究することにした。
だつて分析してから認知療法するのだから、このネーミングが正しい
ーーー
この世界ではACTが既に二つもあり紛らわしいのだが
Anaiytic-cognitive therapy を素直に頭文字を取ると これもACTになってしまう
そこで個人的にANCOTと名付けることにした
日本語では分析認知療法である。
ーーーーー
世界ANCOT学会事務局を品川心療内科に置き
会長は私が務める
日本ANCOT支部は新橋心療内科に置き
日本支部会長はI先生にお願いする
ANCOT治療者としての経験と適性を見極めて
I先生が極めて恣意的に資格を認定する
世界ANCOT学会事務局の事務長は田中、事務局員として木幡、高野が当たる。
誰も英語は出来ないので全て日本語しか受け付けない。
といっても誰も全く用はないと思うので電話もない。
ただここで明らかに設立を宣言したので、そのつもりでよろしく。
約款その他は追々明らかにする。
その中で入会規約、入会費用、維持費用、ワークショップ参加費用、その他を発表する。
まず法人登記をしよう。
Elizabeth Wilde McCormick Change for the Better: Self Help Through Practical Psychotherapy
Change for the Better: Self-Help through Practical Psychotherapy
ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー
Change for the Better: Self-Help through Practical Psychotherapy チェンジ・フォー・ザ・ベター:実際的な心理療法でセルフ‐ヘルプ (より良い明日を求めて/素敵な明日のために/素敵な明日を手に入れよう/明日に向かって/素敵に変身??) Elizabeth Wilde McCormick Product Description 内容 'This is a guide for real people living and struggling in real life, ordinary circumstances… it is full of humane, creative compassion for those who would like to change' - Counselling Psychology Review 「この本は、ごく普通の生活の中で苦しんでいる人々に贈るガイドです。変わりたいと思っている人々に対して思いやりのある、 想像力のある同情心でいっぱいです」-カウンセリング・サイコロジー・レビュー Change for the Better, Third Edition is a popular, practical guide for therapists and clients which describes in ordinary language how learned patterns of response contribute to psychological problems such as depression, anxiety, phobia, and relationship difficulty. 「チェンジ・フォー・ザ・ベター」第3版は広く読まれている実践的ガイドである。日常的な言葉で、抑うつ、不安、恐怖症、人間関係のもつれなどの心理的な問題に対して、身についた返答のパターンがどのように貢献しているのかを説明している。 Presenting an easy-to-follow programme, leading psychotherapist, Elizabeth Wilde-McCormick shows readers how to identify their own different inner dialogues, and the traps, dilemmas, snags, and unstable states of mind that lead to things going wrong. Exercises feature throughout the book to enable self-reflection and help the reader achieve lasting change. 簡単にできるプログラムを提示して、一流の心理療法家であるElizabeth Wilde-McCormickは、読者に事態を悪化させる内的対話、わな、ジレンマ、予期できない障害、不安定な心に気づく方法を示している。 Based on Cognitive Analytic Therapy, a focussed short term therapy pioneered and developed at Guy's and St Thomas' Hospitals in London, Change for the Better, Third Edition can be used as a self-contained self-help programme or as preparation for clients entering therapy. It is also recommended to students on CAT courses and many therapists find the book helpful in their own development and as a source of material to use directly with clients. 認知分析療法に基づいた、焦点を絞った短期療法がロンドンの Guy's & St Thomas' 病院で開発され発展した。「チェンジ・フォー・ザ・ベター」第3版はセルフ‐ヘルププログラムとしても、クライエントが心理療法を受ける前の準備としても用いることができる。 In response to its continuing popularity this Third Edition has been published, including the most recent development in CAT practice. The new edition also places emphasis upon the transformation of unhelpful learned reciprocal role procedures that underlie our relationship with ourselves and other people. It also features new chapters on unstable states of mind seen in people given a borderline personality diagnosis, on dissociation, eating problems, and stress. 人気が続いていることに答えてこの第三版が出版されました。CAT実践における、ごく最近の発展についても書かれている。新版では、自分と他人との関係の基礎に流れている、役に立たない習得された仕返しの役割過程を変換することに重きが置かれている。境界性人格障害、解離性障害、摂食障害、ストレスと診断された人々に見られる不安定な心について、新しい章が割かれている。 Elizabeth Wilde McCormick has been in practice as a psychotherapist for over twenty five years. She is also a teacher, trainer and writer. She is a founder member of The Association for Cognitive Analytic Therapy at Guy's Hospital, London, and the author of a number of best-selling self-help books. Elizabeth Wilde McCormick は25年以上心理療法家として実践を重ねてきた。彼女は先生であり、トレーナーで作家でもある。彼女は認知分析療法協会(ガイズ病院、ロンドン)の設立メンバーであり、ベストセラーになっているいくつものセルフ‐ヘルプ本の作者である。
The Story of Research into Cognitive Analytic Therapy: Tony Ryle
The Story of Research into Cognitive Analytic Therapy: Tony Ryle
Research has always been integral to the CAT approach. Dr Anthony Ryle, the founder of CAT, comments that: “Working with patients to find the best descriptions of what it was we were trying to change as part of outcome research, demonstrated to me the power of collaboratively arriving at such descriptions.” In this sense, research methodology is within every CAT therapy as well as being a way of looking at overall outcomes for patients and refining the model and method.
Introduction
CAT was formally defined as a distinct model in 1985 but it emerged from my descriptive, epidemiological and repertory grid research and conceptual developments of the previous decades (Ryle, 1967, 1969, 1975 and 1982) and from the general recognition of the common factors underlying change in psychotherapy. I was interested in the whole person perspective of dynamic psychotherapy but was frustrated by the fact that neither its process nor outcome was researched. As I saw it, such research required working with patients to establish their individual aims in a form which, in contrast to behavioural and the emerging cognitive models, identified underlying psychological processes and not just symptoms, thoughts and behaviours. Working with patients on the early reformulation of their presenting problems in these terms in order to produce descriptions which would allow the measurement of change proved so therapeutically powerful that it transformed my practice and became a key feature of what became CAT.
A complete list of published CAT studies, books and journal articles is published on the website and in the bibliography and reference list.
Early research contributing to the development of CAT
As in any new development, observation and description of the process and effects of therapy preceded large scale formal studies. Clinical practice, conceptual development and more formal research have continued to be mutually influential. Early research into individuals and small groups was carried out, combining the use of standard questionnaires with the measurement of individually identified features. Repertory grids offered a means of measuring relevant changes in how patients construed themselves and others, through the prediction of desirable changes in selected measures identified in pre-therapy grids. This was combined with rating changes in the individual Target Problems and underlying Target Problem Procedures which were arrived at in the reformulation process (Ryle, 1980). This research led to the first elaboration of a general model, the Procedural Sequence Model, later developed into the Procedural Sequence Object Relations Model (Ryle, 1982, 1990).
Studies of outcome
Brockman et al. (1987) reported a small randomised controlled trial comparing the effectiveness of CAT and a brief psychodynamic model, using both standard (nomothetic) and individual (ideographic) measures. CAT was more effective as measured by the latter, repertory grid-based, measures. Ryle and Golynkina (2000) published a descriptive, evaluated study of a series of cases of clients given a diagnosis of borderline personality disorder (BPD) treated with CAT. The clinically and statistically significant effect of adding CAT to a well developed service for older adolescents with borderline features was reported by Chanen et al., 2008, 2009 a and b in a large, well-designed RCT.
Many other evaluated but not controlled trials of CAT in a number of patient groups have been completed. Early CAT research anticipated the current demand for evidence based practice; the subsequent failure to offer more RCT-based evidence has a number of explanations, notably the fact that CAT has developed rapidly and in a number of geographical locations but has lacked a central academic base. Moreover, the ethical and design problems of RCTs and their limited clinical usefulness in psychotherapy research have been widely discussed. Single case experimental design studies offer more clinically relevant findings; Kellett (2005, 2007) has demonstrated the use of this methodology to study CAT with personality-disordered patients and this approach has been applied to a series of cases of BPD (Kellett, Bennett and Ryle, in preparation).
Studies of process
A number of investigations of aspects of process have been published. Bennett and Parry (1998) demonstrated the accuracy of reformulation. They developed an empirically-based model of good practice using the method of Task Analysis on the basis of which an audiotape-based measure of therapist’s general psychotherapy and specific CAT skills (CCAT) has been developed (Bennett and Parry, 2004). A study of how threats to the therapeutic alliance in the CAT treatment of BPD were dealt with led to the description of an empirically-validated model of CAT practice (Bennett, Parry and Ryle, 2006) providing a well designed adherence measure . This was applied and validated in a later study (Daly, Llewelyn and McDougall (2010). Recently Sue Llewelyn has shown correlation between good therapy outcome and the therapist’s ability to work with and overcome threats to the therapeutic alliance (Rupture-Repair model) (Daly, Llewellyn and McDougall, 2010).
The development of the clinical model
CAT grew from an initial attempt to integrate psychoanalytic and cognitive models and the process of differentiating from these sources continued. CAT-based critiques of psychoanalysis include Ryle, (1996, 2003) and of cognitive models include Ryle (2001, 2010). The incorporation of ideas from Vygotsky and Bakhtin and of evidence from developmental studies is described in Ryle and Kerr (2002).
The Multiple Self State Model (MSSM) of Borderline Personality Disorder identifying structural dissociation as a key feature was proposed (Ryle, 1997 a and b) and a repertory grid study confirmed that patients could identify the characteristics of their dissociated self states (Golynkina and Ryle, 1999). During the last decade three books were published describing the use of CAT with adult abuse survivors (Pollock, 2001), with older patients (Hepple and Sutton, 2004) and with offenders (Pollock, Stowell-Smith and Gopfert, 2006). The use of the CAT model within staff groups has been described and evaluated (Kerr, Dent-Brown and Parry, 2007; Thompson, Donnison, et al, 2008). CAT has also been used with clients in small groups (Duignan and Mitzman 1994, Maple and Simpson 1995, Hepple 2010).
The development of research tools
A questionnaire indicating poor personality integration, the Personality Structure Questionnaire (PSQ) (Pollock, Broadbent, Clarke et al., 2001) provides an effective screening tool and its repeated use provides an indication of the timing and extent of change in the degree of structural dissociation in the course of therapy. The States Description Procedure (SDP) (Bennett, Pollock and Ryle, 2005) and the revised version (SDPr) (Ryle, 2007) provide a basis for patients' guided self-reflection through which the number and characteristics of individual borderline patients' dissociated self states can be identified.
The current situation
More CAT-related research is in process and as the model becomes consolidated it is to be hoped that more formal studies will be carried out. But the close links between clinical experience, conceptual developments and the process and outcome research developments which has characterised CAT are likely to continue to yield more clinically relevant but imperfect studies of process than more formal conventionally-blessed outcome studies. The Research website will maintain an up-to-date list of published work and will aim to report work in press or in process.
Training in Cognitive Analytic Therapy
Training in Cognitive Analytic Therapy
The Association for Cognitive Analytic Therapy accredits and supports a variety of training offered by its members. They aim to be flexible and responsive to the needs of trainees and to the resources of training groups. There are four types of course at present, offering different levels of training in CAT theory and practice. All training is aimed at introducing CAT to people with qualifications in professions allied to mental health work and are provided in service but may offer places to individuals who work outside of the NHS in relevant non-statutory services such as Eating Disorder services or Addiction services.
CAT is a versatile approach to psychological help and currently there are three main areas of the application of CAT in practice.
- As a broadly based psychological therapy focusing on a collaborative educational and therapeutic relationship
- As a consultative or team training tool working with the context and systems around the client in difficulty
- As a method of teaching relational thinking and relational skills to enhance general professional and psychological skills in working with people.
Training courses emphasise these elements to differing degrees.
These comprise either short, introductory workshops usually of one or two days in length or longer, six month to one year introductions. While certificates of attendance for CPD may be given, the courses are not assessed and do not lead to a qualification. [Booking via the ACAT website].
CAT is a broadly based psychological therapy focusing on a collaborative educational and therapeutic relationship
This training is designed for those working in the health and caring professions to acquire a basic understanding of CAT and to apply it to their routine work, rather than to practice CAT as an individual therapy. The training may be delivered to whole teams or to groups of interested individuals and it can be offered in a range of formats, to suit the requirements of the group. It is usually completed within one year and leads to an ACAT Skills Training Certificate.
Practitioner training enables core professionals with competence in their own field to enhance their understanding and skills in psychological therapy by learning the theory and methods of CAT. These courses usually last two years and are assessed, leading to accreditation as a CAT Practitioner and eligibility for full membership of ACAT. The courses are held at a number of venues across the country. Most Practitioner trainings are Postgraduate Diplomas leading to ACAT Accreditation and a Diploma in CAT awarded by Sheffield Hallam University. Further information and application process can be found within each course link.
MSc Cognitive Analytic Therapy
ACAT now offers an MSc in CAT in collaboration with Sheffield Hallam University. This award constitutes the completion of a research stage of the CAT practitioner training (PG Diploma).
Psychotherapy Training:
Psychotherapy training enables CAT Practitioners to become Cognitive Analytic psychotherapists via an additional two-year assessed course, which leads to eligibility for registration with the United Kingdom Council for Psychotherapy. There is currently one Psychotherapy Training within ACAT, which is a two-year residential training (two year course with three residential weeks per year), known as the Interregional Residential ACAT Psychotherapy Training (IRRAPT). Applicants to the Psychotherapy Training must have completed a two-year CAT Practitioner training.
Supervisor Training
There is no formal training as a CAT Supervisor but instead applicants are required to produce a proposal to meet the accreditation criteria. The training is based upon an apprenticeship model provided by ACAT for experienced CAT practitioners and psychotherapists to progress towards accreditation as a CAT supervisor.
Accreditation of Prior Learning (APL) and Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL):
In exceptional circumstances individuals may wish to have past training and experience recognised by ACAT and Sheffield Hallam University as equivalent to its current standards and to count towards an award. Guidelines exist outlining procedures for this route. The Sheffield Hallam procedures are currently under development.
Please make any general enquiries on training to the ACAT Office, Susan Van Baars atadmin@acat.me.uk.
Current Training Courses
CAT Introductory Events
20th October 2011 to 21st October 2011 ------ Two Day Introduction to CAT for People with LD
10th November 2011 to 11th November 2011 ------ Two day introduction to Cognitive Analytic Therapy
26th January 2012 to 27th January 2012 ------ Two Day introduction to Cognitive Analytic Therapy
23rd March 2012 to 24th March 2012 ------ Two day introduction to Cognitive Analytic Therapy
28th June 2012 to 29th June 2012 ------ Two day introduction to Cognitive Analytic Therapy
CAT Practitioner Trainings
14th September 2011 to 12th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - Newcastle
20th September 2011 to 25th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - North London
21st September 2011 to 30th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - Cornwall
1st October 2011 to 30th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - Brighton
5th October 2011 to 30th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - Berkshire
6th October 2011 to 30th June 2013 ------ CAT Practitioner Training - North - now FULL
9th January 2012 to 31st December 2013 ------ West Midlands CAT Practitioner Training
CAT Psychotherapist Trainings
1st October 2012 ------ Inter Regional Residential ACAT Psychotherapy Training
CAT Skills Trainings
CAT Supervisor Trainings
CAT Training Events
MSc Cognitive Analytic Therapies
What is ACAT?
the Association for Cognitive Analytic Therapy (ACAT)
http://www.acat.me.uk/page/home
How does CAT work?
CAT is a very active therapy, inviting you to be the observer of your own life and to take part in what needs change. The changes needed may be small, such as stopping being caught in a trap of avoiding things, or they may be larger, such as finding new ways of relating to other people. The first thing that happens with any human encounter is our reaction to the other person. If we feel warm and happy we are likely to feel accepted. Conversely, if we feel got at, criticised or humiliated we tend to feel hurt and misunderstood, we might respond by being angry and defensive or give up trying and get depressed and isolated. Many of our automatic responses to other people stem from patterns of relating in early life.
For example, if you had learned in your childhood that you only received love and care by pleasing others you might have the belief: ‘Only if I always do what others want will I be liked’ which puts you in a trap of pleasing others, and can lead to you feeling used and abused. When you realise you have got used to being in this trap you can start to notice how often it catches you and can begin to change what you do and learn to find other more useful ways of standing up for yourself and relating to others. CAT shows you the way to change your learned attitudes and beliefs about yourself and others, and helps you focus on ways to make better choices.
The process of a CAT therapy is to help us look at patterns of relating, and the effect these patterns are having on our relationships, our work and the way we are with ourselves. Together with your therapist, in the safety of the therapeutic relationship you will gradually develop an understanding of the ways in which you have learned to cope with what has happened in your life. Often people who have been through abuse, neglect or trauma feel bad about themselves and this can affect self-confidence. The active part of CAT helps you to take part in the process of change in your own way. CAT is a very creative therapy and the process of understanding and self discovery may involve painting as well as writing, movement , self-reflection and learning to self-monitor through journal keeping.
ーーー
CAT shows you the way to change your learned attitudes and beliefs about yourself and others, and helps you focus on ways to make better choices.
米ヒューレット・パッカード パソコン事業の分離 あるいは他社への売却
米ヒューレット・パッカードは2011年8月18日(米国時間)、同社のパソコン事業の分離を検討していることを明らかにした。子会社として分割するか、あるいは他社への売却に向けた可能性を探る。1年~1年半後をめどに手続きを進める。
同社は企業ユーザーや官公庁のユーザーに対してより高い付加価値を提供することを目指し、事業再編を進めている。クラウド関連サービスなどの提供にリソースを集中させるため、プリンター、ソフトウエア、サービス、サーバー、ストレージ、ネットワーク事業に注力することを決めたとしている。
米IDCの調査によると同社のパソコン世界市場シェアは18.5%で第1位。2位のデルの12.5%を上回っていた。一方で、2011年第3四半期(5-7月期)における同社パソコン事業の収益は前年同期比で3%減と成長に陰りが見えつつあった。そのうち、企業向けパソコンの収益は9%増だったが、個人向けパソコンは17%減だった。
同時に、同社が展開していた携帯端末向けOS「webOS」については、スマートフォンやタブレットの開発を取りやめると発表した。webOSのソフトウエア資産としての価値を高める方向性は今後も模索していくという。同社は、2010年7月にwebOSを開発した米パームを買収し、スマートフォンやタブレットの市場で攻勢をかける方針を示していた。
2011年甲子園について
2011年甲子園大会は大変面白かった
しかし個人的に気になるところもあった
たとえば大阪のリトルリーグで活躍していた選手が
地方の私立学校に入学して甲子園を目指すというのは
何の意味があるのだろう
たとえば日ハム田中と巨人坂本は大阪で同級生だった
青森光星学院のベンチメンバー18人中10人が大阪育ち
一体どこが青森県勢なのだろうか
甲子園に出やすいというだけ
県別に代表を決めて甲子園に出られるのだから
出やすい地域から出たほうがいい、しかも特待生で勉強しなくていいし、学費もかからないという選手の側の都合と
学校の名前の宣伝になるという経営側の都合だと思うのだが
そんな背景があるならば
綺麗事を言ったとしても
甲子園大会はすでに綺麗事ではない
伝統校というものも納得できない
春夏何回出場とかNHKのアナウンサーが繰り返し言い続けるが
勉強しないで野球漬け、いい選手をかき集めて、ずるをしてきた伝統がありますというだけで
アホで恥ずかしいだろう
伝統校と言っても選手は毎年入れ替わるのだから何の意味があるのだろうか
後援会組織の資金力とか甲子園に行く時の応援団の強制的な動員力とかそんなものなのだろうか
本当は伝統校の強みというものは
部員がタバコを吸ったとか強姦をしたとか不祥事があったときにも
もみ消すだけの組織力があるというに過ぎなく
今年はあの学校には勝てそうにないなという場合に
不祥事をでっち上げて出場できなくするとかそのような伝統の力ということになる
選手に伝統の力なんてあるはずがない
ーーーーー
上の話は酒飲みの話だから嘘っぱちだけれど
選手とか監督のインタビューもおかしなものだ
優勝する力なんてないのに優勝目指しますとか言っている
普通ならば一戦一戦を全力プレーすることが目標です
とか
郷土の代表として恥ずかしくないプレーをしたいです
とかいうものだ
このあたりの教育はしないのだろうか
すごいのは「監督を胴上げしたい」というセリフだった
それが高校野球の目標なのか
完全に倒錯している
高校野球は教育だろう
そこそこいいところを見せて
大学とか実業団のスカウトに気に入ってもらい
進学とか就職を確実にしたいです
とでも言えば正直というものだろうが
それは言わないにしても
監督を胴上げして何になるんだ
監督に感謝はすればいいがそれが第一の目標ではないだろう
監督に従順な人間を作っているのが野球教育だとしたら
まあなんとも味の悪いものだ
練習してきたことを発揮できるように頑張りたいです
といえばいいし
このセリフは何も難しくないだろう
それとも過去の実例のようにユニフォームのFightersの読み方さえ知らないような選手ばかりなのだろうか
1年生や2年生が3年生を押しのけて試合に出ている
これは就職とか進学を考えればよくないことだ。就職率が悪くなる。
学校経営としてはとにかく勝って名前を売って生徒を集めたい気持ちのほうが優先のようだ
このあたりも教育ではなくて経営である
ーーーー
そして一番いいたいことだけれど
試合後のインタビューで相手を褒め称えることがないのはどうしてしまったのだろう
もうこの国は日本ではなくなったのだろうか
相手のピッチャーは最高でした。あのスライダーは打てませんでした。
守りも固かった
打撃も積極的で素晴らしくかろうじて抑えられた
鍛えあげられた素晴らしいチームと対戦できて本当にありがたい
選手たちには一生の財産になる
勝負は時の運です、たまたまうちが勝っただけです
くらいのことは
昔は言っていたような気がする
それが淳風美俗というものだろう
ーーーーー
青森の擁護をすると
青森には産業もなく経済力も非常に貧弱である
六ケ所村には放射性廃棄物最終処理施設
最終処理といっても半減期がプルトニウムは6500年である
「俺たちには関係ない」というだけのことだとすぐにわかる
冬場の出稼ぎでしのいできたわけだが
昨今は公共事業も減少して收入がない
一年の半分は雪で一家の大黒柱は出稼ぎ
野球の練習ができるのは一部の恵まれた学校だけで
あとは雪の中をただ走るだけ
青森の年寄りはレインボーブリッジも俺達が作ったんだと胸をはっている
正直言って青森の光星学院と言っても
全然青森じゃなくて
大阪の光星学院なんだ
その昔、三沢高校の時代は
三沢ナインは5人が幼少から同じチームで野球を始め、駐留米軍の子弟相手に練習試合を行い力をつけていた
というわけで、ここでも米軍基地が影を落としている
Nassir Ghaemi The ethics of clinical innovation in psychopharmacology: Challenging traditional bioethics
Talking about cognitive analytic therapy
Talking about cognitive analytic therapy
+Author Affiliations
EDITED BY STANLEY ZAMMIT
Declaration of interest
J.H. is a member of the Association for Cognitive Analytic Therapy and has published in the field.
Isaac Marks' review ( Marks, 2003) encapsulates the reciprocal roles expressed in so much of the comparative debate in psychotherapy: dismissing: dismissed, contemptuous: contemptible. To contemptuously attack the review would simply be to continue the dance and to encourage further polarising responses. I have great respect for Isaac Marks' work and would invite him to join in a dialogue with cognitive analytic therapy. It was thought-provoking to consider the role of Pavlov in the developmental understanding of symptoms.
Cognitive analytic therapy has its devotees among therapists and clients. It is a tremendously human therapy where the strengths of cognitive theory and object relations theory have more recently begun to incorporate strikingly original ideas on human development, dialogue and the construction of interpersonal meaning from the Russian tradition. For many this represents an exciting evolution of thought concerning the nature of the psychotherapeutic relationship and the process of change in psychotherapy.
Cognitive analytic therapy has attempted to integrate the cognitive and the analytic as well as the dialogic Eastern approach to development with the reductionist Western scientific tradition. A more challenging task is to bring into dialogue the entrenched culs-de-sac of psychotherapy theory and their defenders. So, let's start to talk and engage in some positive role-play–valuing: valued, respecting: respected, giving: receiving.
A. Ryle Cognitive analytic therapy
cognitive analytic therapy
誠実さには限りがない
Adrian Wells Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression
Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression
The physical response of my anxiety was so great, at one point I had to have an operation to enable me to urinate properly. The heart palpitations perfectly mimicked what I imagine having a heart attack would be like and the constantly active mind (worry) sent me into bouts of spiralling depression with no escape in sight.
My search for a cure to what started off as Obsessive Compulsive Disorder (OCD) and later developed into the broader Generalised Anxiety Disorder (GAD) led me to a book called `Cognitive Therapy of Anxiety Disorders' (same author), which in turn led to this current publication.
The book is very well written and there is minimal technical jargon in it. It is aimed at practitioners, rather than to be used as a self-help guide, but, nonetheless after some time spent slowly digesting the relevant chapters, massive gains can be achieved.
The concepts are logical and the content is fairly straight forward after the initial understanding. There are individual rating scales, treatment plans and process diagrams for GAD, OCD, PTSD and MDD, plus more general chapters which detail the common themes.
There are examples of behaviour, which I could immediately relate to and begin to question my own behaviours. Hypothetical questions gave me something productive to think about, stimulated recovery and enabled me to see the bigger picture. There are experiments to challenge unhelpful beliefs and enable new, more helpful counter evidence to generate a `new plan' for processing information.
The book clearly describes the technique of `Detached Mindfulness', which is a key component to the therapy. This allows thoughts to be treated as `events in the mind', rather that actively engaging with them in the first place. This means that the content of thoughts and worries is largely irrelevant and things can be treated in a more logical problem solving manner.
I cannot rate this book highly enough. From a personal perspective it has turned my life around and the future (which wasn't looking too promising) is now looking bright. In my opinion, the NHS fails to successfully treat conditions like mine and advances such as this have the potential to save large amounts of money- I'm sure I have cost the tax-payer a small fortune unnecessarily, when treatments such as this could be available.
Since I picked the book up eighteen months ago, I have unravelled my condition back to the route cause and come off all medication, that included a maximum dose of the beta blocker propranolol. I have travelled to Australia on my own, done a sky dive, a bungee jump and climbed Mount Kilimanjaro......,things that GAD suffers may believe will never be possible for them.
My condition is more complex and I am under the care of a clinical psychologist to round off my own progress, but I believe a full recovery is only a matter of time.
Thanks again to Professor Wells, at al, and I hope this review is useful to whoever reads it. Good luck and best wishes.
Anthony Ryle、 Ian B. Kerr Introducing Cognitive Analytic Therapy: Principles and Practice
Introducing Cognitive Analytic Therapy: Principles and Practice
Anthony Ryle、 Ian B. KerrEconomical in cost and applicable to a wide spectrum of disorders, CAT is now widely used by a range of mental health service providers. The practice of CAT has been extended to different settings and patient groups, most notably in the area of Borderline Personality Disorder.
Introducing Cognitive Analytic Therapy includes a range of features to aid scholars and trainees:
- illustrative case histories and numerous case vignettes
- chapter summaries, further reading and a glossary of key terms
- resources for use in clinical settings